Reis door het Hindoeïsme en Boeddhisme

Bezoek aan het Volkenkunde museum

Afgelopen donderdag (25/10) zijn wij met het tweedejaar CAOS voor het vak religie naar het Volkenkunde Museum geweest. Hoewel ik niet echt van de musea ben, was dit toch een erg leuke ervaring, zeker een aanrader om eens naar toe te gaan. Als ik het goed heb (bind me er niet op vast), hebben studenten Antropologie zelfs gratis toegang. Doen dus. Aangezien Boeddha bij ons thuis zowel in de woonkamer, hal en de tuin mediteert was het wel erg leuk dat er een speciale Boeddha zaal is in het museum. Dit was een kleine ruimte met rode sfeerverlichting. Er stonden grote beelden van verschillende Boedhha’s met hun betekenis erbij. Hoewel de dikke Boeddha bij ons thuis overheerst, was het toch wel heel interessant om wat meer over de dunne Boeddha’s te weten komen. Wist je namelijk dat er allerlei verschillende Boeddha’s zijn in het Boeddhisme? Deze hebben allemaal hun eigen functie.
Ook hebben we een uitgebreide uitleg gekregen over het Boeddhisme en Hindoeïsme. De werknemers van het museum kunnen je echt van alles vertellen over de beelden en objecten die ze hebben, waar ze vandaan komen, hoe het museum er aan komt enzovoort. Kortom: ze weten waar ze het over hebben.
Als laatst hebben we een kijkje in de Azië zaal genomen. In totaal hadden we echter maar twee uur de tijd voor de hele rondleiding. Over de Azië zaal zijn wij dus verder niet zo veel te weten gekomen, maar ik ga zeker nog eens kijken! Of er verder nog andere zalen aanwezig zijn weet ik dus ook niet, het museum sluitte om vijf uur en toen zaten wij nog aandachtig te luisteren.
In ieder geval heb ik het als erg leuk ervaren en raad ik het iedereen aan om eens langs te gaan. Als Antropoloog moet je natuurlijk wel een beetje interesse in dit soort dingen hebben!

Geef een reactie

