Diversity Symposium

Afgelopen donderdag (1/11) werd in het FSW gebouw het symposium ‘jij maakt het verschil”georganiseerd. Hoewel dit symposium niet rechtstsreeks vanuit de antropologie werd georganiseerd, was het thema wel ontzettend antropologisch verantwoord! Het ging namelijk over culturele diversiteit. Wat dit inhoud, wat vrijheid is en hoe wij als gemeenschap open zijn.

Het programma begon om half twee met een introductie door Honours Concert Contester Justin Jacobse. Vervolgens was er een officiële opening en een  algemeen introductiepraatje van onze Vice-Rector Magnificus Simone Buitendijk. Het werd pas interessant toen Petra Stienen  gastspreker bleek te zijn. Petra Stienen is zowel auteur, als Arabist en oud Human Rights diplomaat. Zij introduceerde het thema van de dag en en hield verder een een praatje waarin zij haar eigen mening over het onderwerp liet horen. Verder was er ook de mogelijkheid om zelf vragen aan haar te stellen.

Hierna volgde een korte pauze, waarop de workshops zouden volgen. De pauzes waren erg leuk, er was namelijk de mogelijkheid allemaal kleine buitenlandse hapjes te proeven. Zo waren er o.a. sushi (yummie!), tortillaships, miniwraps en kleine sandwiches. Erg lekker dus!

Na de eerste pauze begonnen de workshops dus. Er waren verschillende workshops, met uiteenlopende thema’s. Sommigen waren in het Engels, en anderen in het Nederlands. Ik zal ze even op een rijtje zetten, voor de nieuwschierigen onder ons.
– Art
– Burgerschap
– Religion
-Intercultural communication
– Diversiteitsbeleid in de praktijk.

Aangezien de workshops allemaal dezelfde tijd begonnen en allemaal een uur duurden, was het helaas slechts mogelijk om één workshop te bezoeken. Ik heb dus gekozen voor de workshop religie, dit omdat ik momenteel het vak religie volg. Het leek mij dus een goede toevoeging. De vraag die werd gesteld was of religie een positieve invloed had op diversiteit. De workshop werd gegeven door Professor Berger. Door middel van een  discussie  hebben we gekeken naar tolerantie binnen en naar een religie en welke vormen dit aanneemt. Ik vond het erg leuk en leerzaam! Over de andere workshops kan ik helaas niet zeggen, hier ben ik namelijk niet heen geweest.

Na de workshops volgde weer een pauze met lekkere hapjes. In de namiddag werden prijzen uitgereikt voor de deelnemers aan de Van Bergen award, en aan de columnwedstrijd. Voor de Van Bergen award moesten de deelnemers een pitch van anderhalve minuut houden, waarin ze meneer Van Bergen moesten overtuigen zijn fonds aan hen te schenken. Het fonds was bestemd voor het beste plan om nationale en internationale studenten met elkaar in contact te brengen. Er werden erg leuke ideeën naar voren gebracht, waarvan meneer Van Bergen er uiteindelijk drie heeft gekozen.
Zelf had ik meegedaan aan de columnwedstrijd. De bedoeling hiervoor was dat je een column van ongeveer 250 woorden zou schrijven over contact tussen internationale en nationale studenten. Uiteindelijk werden bij deze wedstrijd ook drie deelnemers beloond met een mooie prijs. Zelf zat ik hier helaas niet mee, maar ik heb wel hele mooie bloemen gehad!

Wat ik heel jammer vond is dat ik na de uitreiking helaas weg moest. Er zou namelijk nog een cabaratier uit Utrecht komen, en er was ’s avonds nog de gelegenheid om nog veel meer lekkere hapjes te proeven. Helaas heb ik dit moeten missen, maar kijkend naar de rest van de dag, zal dit waarschijnlijk ook ontzettend leuk (en lekker!) zijn geweest.

In ieder geval raad ik jullie aan om volgend jaar ook echt te gaan! Het is leerzaam, gezellig en lekker. Ik ben volgend jaar in ieder geval weer van de partij!

 

Geef een reactie

