Via de filmfanclub de politiek in

Een politicus met de status van een filmster, of omgekeerd, een filmster die politiek leider wordt. Film en politiek in India zijn nauw met elkaar verbonden. Afgelopen 8 november promoveerde Roos Gerritsen. Zij deed veldonderzoek naar filmfanclubs in Zuid India en zag hoe op lokaal niveau filmfans politieke ambities koesteren en hun filmheld inzetten voor hun eigen PR. 

Politiek is essentieel onderdeel van fanclubs

Gerritsen noemt fanclubs een universeel fenomeen: ‘fans zijn vaak enorm toegewijd of zelfs devoot, maar worden zelden geassocieerd met politiek. Maar in de Zuid-Indiase deelstaat Tamil Nadu maakt politiek al decennia lang essentieel onderdeel uit van fanclubs. Bijna alle grote partijen worden geleid door een voormalig acteur, actrice of regisseur. Indiase filmfans betuigen niet alleen hun liefde voor de film en de filmster, maar naarmate ze ouder worden koesteren ze zelf vaak politieke ambities.

Billboards en muurschilderingen

Gerritsen heeft zich verdiept in de afbeeldingen waarmee fans hun verlangens publiek uitgedragen. Daarvoor heeft ze in totaal 2 jaar veldwerk gedaan in Zuid India, waarin ze samenwerkte met fanclubs en met de kunstenaars die publieke afbeeldingen voor hen maakten. Gerritsen onderzocht hoe gelaagd en veelzijdig ‘fandom’ is door te kijken naar persoonlijke afbeeldingen thuis en de billboards en muurschilderingen van de fans in de publieke ruimte. De billboards lijken een acteur te vereren, maar voor fans is het ook van belang dat zij zichzelf tonen. Want ook al begint ‘fandom’ als aantrekkingskracht tot een bepaalde filmster, naarmate een fan ouder wordt wil hij iets terug voor zijn inzet in de fanclub. Fans zetten daarom de aanbeden filmster ook in voor hun eigen promotie op posters.

Fandom is ambigue

Volgens Gerritsen wordt tot nu toe altijd beweerd dat fans passieve pionnen zijn die hun filmster volgen in zijn politieke carrière. Gerritsen: ‘Ik wil laten zien hoe fans juist hun eigen weg volgen die soms dwars staat op die van hun filmheld. Via hun individuele toewijding als filmfan vinden Tamil fans toegang tot een politiek en sociaal netwerk dat anders gesloten zou zijn vanwege hun lagere sociaal-economische afkomst. Door hun zichtbaarheid te vergroten, vergroten ze hun status en invloed. Maar tegelijkertijd ligt daar de ambiguïteit: als je jezelf teveel promoot, dan ben je geen devote fan en word je teruggefloten door de fanclub.’

‘Fandom is dubbel: aan de ene kant kunnen fans hun leven geven voor hun filmster, maar als de fanclub hen niet aanstaat dan gaan ze rustig naar een andere fanclub. De fanclub is misschien eens begonnen als een plek om een acteur te vereren; uiteindelijk wordt het een plek waarin fans hun politieke netwerk beheren’, concludeert Gerritsen.

Promotie
R. Gerritsen – ‘Fandom on display: Intimate visualities and the politics of spectacle’

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s