Masculiniteit in de Schilderswijk

Schilderswijk HoefkadeMorgen is het maandag. Morgen begint het BLO. Morgen begint mijn eerste ervaring met veldwerk.

Ik heb al redelijk vroeg besloten dat ik later geen veldwerk wil gaan doen. Niet zozeer het veldwerk staat me tegen, maar alles er omheen: duizend dingen regelen, fondsen werven, mensen aanschrijven, artikelen schrijven… Als ik onderzoek doe, doe ik dat veel liever in een informele setting, waarin die dingen niet (of minder) nodig zijn.

Desondanks heb ik wel zin in de komende drie weken! Want nu staat het Binnenlands Leeronderzoek écht voor de deur. Na maanden van voorbereiding is het zover: hier hebben we het voor gedaan.

Morgen vertrek ik met mijn groepsgenootjes naar Den Haag. Daar gaan we in de Schilderswijk onderzoek doen naar opvattingen over masculiniteit die heersen onder bewoners van de Schilderswijk met een Marokkaanse achtergrond.

De afgelopen maanden hebben we volop contact gelegd. We hebben de Schilderswijk meerdere keren bezocht en zijn langs allerlei instanties gegaan om ons onderzoek uit te leggen en respondenten en gastgezinnen te werven.

Want dat is ook een deel van het BLO: een gastgezin. De studenten in Drenthe krijgen er één toegewezen, maar de rest moet zelf zoeken. En wij hebben ook gevonden! De meesten van ons groepje zitten zelfs in een Marokkaans gastgezin, wat helemaal ideaal is.

Wat te verwachten? Geen idee! Maar dat hoort erbij. En over drie weken ben ik weer in Leiden, een ervaring rijker.

Geef een reactie

