Een huis vol vrolijkheid – Alumnus in Bolivia

Laurie IJzerman, alumnus CA-OS Leiden heeft een stichting opgericht in Bolivia waarmee ze kinderen helpt zelfredzaam te worden. “Ik hoor hier. Ik ben vrij, eigen baas, heb altijd zon en voel me nuttig door de kinderen die ik hier help!”

Casa de la alegria boliviaLaurie vertelt

Tijdens mijn masteronderzoek in Cochabamba, Bolivia wist ik het zeker; hier wil ik wonen! Vanuit mijn antropologische achtergrond ben ik eerst gaan praten met locals. ‘Wat is er nodig?’, ‘wat zou nuttig zijn?’en, ‘waar zou ik nou echt een verschil mee kunnen maken hier?’  Vele van de antwoorden gingen over het gat dat er bestaat in sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Leren praten, met agressie leren omgaan, ontwikkelen van talenten, zelfvertrouwen opbouwen; allemaal zaken waar ouders geen tijd en ruimte voor hebben, terwijl dat nou juist dingen zijn waarmee kinderen en jongeren verder kunnen.

Casa de la Alegría

Naar aanleiding van deze verkenning heb ik in 2011 de stichting Casa de la Alegría in Bolivia opgericht.  De stichting geeft theaterworkshops waarbij sociaal emotionele ontwikkeling centraal staat. Hoe ga je met agressie en geweld vanuit jezelf en de ander om, hoe kan je je talenten voor de toekomst inzetten en hoe verwerk je trauma’s zodat je sterker in het leven kom te staan? Ik coördineer de stichting vanuit Bolivia en stuur de docenten aan. Door mijn antropologische achtergrond ligt de nadruk bij mij automatisch op kritisch kijken naar wat we doen. Het heeft nut? Maakt het een verschil? En, hoe kan het beter? Ondertussen werf ik op allerlei manieren fondsen in Nederland.

Ik heb een sterk team om me heen waarmee we, vooral inhoudelijk, steeds meer de diepte in gaan. Ondanks dat het leven zo ver van mijn familie en vrienden soms erg zwaar is en het soms moeilijk is om weinig geld te hebben en téveel uren te werken, geniet ik en twijfel ik geen moment! Ik hoor hier. Ik ben vrij, eigen baas, heb altijd zon en voel me nuttig door de kinderen die ik hier help!

Helpen

Je kunt op Casa de la Algegría helpen. Zo kun je materialen of een workshop doneren, adviseren en je kennis delen of vrijwilliger worden. Kijk hier voor meer informatie>>

Laurie Ijzerman

Laurie Ijzerman

Geef een reactie

