Studenten vertonen onderzoek op film

Afgelopen vrijdag vertoonden studenten van het Bachelor vak Visual Methods hun eerste zelfgemaakte etnografische filmpjes. De studenten hebben hun eerste stappen in het gebruik van beeld en geluid in antropologisch onderzoek gezet.

De studenten kregen de opdracht een klein en zichtbaar onderwerp in beeld brengen. Dit onderwerp werd eerst onderzocht. Vervolgens bepaalden ze welk deel van hun onderzoek met beeld en geluid en welk deel met tekst weergegeven moest worden.

Hoofdrolspelers

Veel mensen die in de filmpjes voorkwamen waren aanwezig bij de vertoning: Anna, de boogschuttter uit Shooting, de Haagse ruitenwasser Johnny uit de gelijknamige film, de Roemeense student en fietsenmaker uit Damn a Flat Tire. De Belgische hoofdrolspelers uit On a Hunt for Practice waren ook naar Leiden gekomen. Voor deze ‘hoofdrolspelers’ was het op zijn minst verrassend en soms zelfs confronterend om zichzelf terug te zien. Iedere genodigde gaf toelichting. Zo vertelde de ‘oproep-fietsenmaker’ dat het Roemenen volgens de EU-regels toegestaan is in Nederland te werken, maar dat de Nederlandse overheid zoveel aanvullende bureaucratische voorwaarden stelt dat een werkgever zich wel drie keer bedenkt voordat hij een Roemeen in dienst neemt.

Lawaai en schroot

In het filmpje van Laura en Melanta over de Schrootverwerkers uit Amsterdam zie je twee mannen aan het werk in een schijnbaar chaotische omgeving vol oud ijzer. Het lawaai is enorm. De mannen praten niet met elkaar. Met behulp van subtiele gebarentaal houden ze contact. Zo stemmen ze de bewegingen van de – zware – machines op elkaar af. Om deze mensen, hun omgeving en handelingen met tekst te beschrijven heb je veel bladzijden nodig. Met beeld en geluid hebben Melanta en Laura acht minuten nodig gehad om een eerste inzicht te geven in het ‘samenwerk’ van de twee mannen. Een prachtig complex observerend filmpje met maar drie of vier regels gemompelde tekst.

Vroege Vogels

Dat geldt in zekere zin ook voor het filmpje Vroege Vogels. Marloes en Jamie Lee laten zien hoe een poelier met zijn winkel-aanhangwagen om 6:30 de markt op komt rijden om zijn handel uit te stallen. In een gelijkblijvend hoog tempo richt hij zijn wagen in en maakt hij zijn kip karkassen klaar. De details die je in acht minuten film te zien krijgt, geven niet alleen data die het ‘moderne massa vleeswezen’ betreffen, maar vertellen tegelijk over de poelier als een uiterst energiek en systematisch persoon.

On a Hunt for Practice

Anders van aard is de complexiteit van het filmpje opgenomen in Polen door Daniël en Maarten. In On a Hunt for Practice laten zij zien hoe drie Belgische ‘urban explorers’ zonder toestemming onbewoonde en verlaten gebouwen binnendringen om daar foto’s te maken. In dit filmpje zie je de Belgen niet alleen aan het werk maar ervaar je ook de spanning voor ontdekking. Zonder die sfeer zou een etnografie van de de ‘urban explorers’ incompleet zijn, het gaat hen tenslotte niet alleen om de unieke foto’s maar ook om de spanning. Het gebruik van beeld en geluid maakt het mogelijk die sfeer te begrijpen en zelfs mee te ervaren.

Met geen pen te beschrijven

Annebel en Danse laten ons met Voltaire een taveerne zien met een heel specifieke eigenaresse. In hun film wordt een omgeving neergezet die met geen pen is te beschrijven. Dat geldt ook voor andere eindwerkstukken: Jan Joost en Babs laten de les zien van een Barista, een meester-koffiezetter in de The Craft of Making Coffee. Van Nicolle en Jojanneke weten we met Super Lekker hoe en hoeveel echt mooie frites er in een overdekte hedendaagse winkelomgeving worden gemaakt. In Kippen Kinderen Koeien neemt de eigenaar van de zorgboerderij heel veelzeggend de regie van het filmpje uit handen van Laura en Marie Claire. Loekie en Stephanie zijn nog bezig aan een veelbelovend verhaal over een stoelstoffeerster. Lisa en Gladys overtuigen ons met Bij Ons Vintage dat het heel goed mogelijk is om betaalbaar eigenzinnig gekleed te gaan en dat de winkel door uitzonderlijk goed geïnformeerde, hardwerkende eigenaren wordt gerund.

Filmen tijdens je Master

Subjectieve en gedetailleerde onderzoeksresultaten die worden gegenereerd door participerende observatie, zijn vaak moeilijk weer te geven in geschreven tekst. Dit geldt niet alleen voor materiële cultuur, omgeving en personen maar al helemaal voor sferen en emoties. Met beeld en geluid kunnen deze onderzoeksgegevens eenduidiger en niet bemiddeld door geschreven tekst worden weergegeven. Culturele Antropologie Leiden biedt studenten daarom de mogelijkheid om tijdens hun Master visuele etnografie als methode te gebruiken. Hierbij gebruiken studenten beeld en geluid als rapportage- en onderzoeksmiddel. Om deel te nemen aan Visual Ethnograpy in de MA, moeten studenten het Bachelor vak ‘Visual Methods’ hebben gevolgd. Tijdens Visual Methods leren studenten zelf een camera hanteren.

Meer informatie over Visual Ethnography in de Master CA-OS>>

Steef Meyknecht – Docent Visual Ethnography Leiden

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s