Hospiteren: Afknappers

Voor de derde keer deze zomer zitten we met de huisgenoten in de fusie. Met het schaarse groepje dat in het Leidse is gebleven, zijn we aan het natafelen met een hospiteerbiertje en aan het discussiëren over wat voor hospitanten we deze avond over de vloer zouden kunnen verwachten. Het is altijd maar de vraag hoeveel er komen van de dertig uitnodigingen waarvan er enkel drie hebben bevestigd er daadwerkelijk te zijn.

De voorpret

Het is tien voor half acht wanneer de deurbel gaat. Er wordt nog gegrapt over een eventuele hospitant die liever het zekere voor het onzekere  neemt door te vroeg te komen. De deur gaat dicht en een paar tellen later staat er inderdaad een hospitant in de fusie met entourage. Namelijk haar vader. Zij is het niet geworden.

Terwijl de hospitant op de bank plaatsneemt, wordt er hier en daar nog even opgeruimd omdat de schoonmaaksters waarmee wij hadden geadverteerd niet zijn komen opdagen, of zoals zij zelf zeggen; niemand was thuis. Ik weet niet wiens schuld het is maar de fusie moest wel schoon aandoen.

Na kwart voor acht komen de hospitanten binnendruppelen. Verschillende manieren van voorstellen passeren de revue: Hospitanten die iedereen een handje geven, hospitanten die even naar de menigte roepen ‘Goedenavond ik ben …!’, hospitanten die snel op een stoel gaan zitten en ook hospitanten die iedereen langsgaan met de vraag ‘Hallo ben je een hospitant of een huisgenoot? Oh, een hospitant?’ en lopen dan weg naar de volgende persoon. De laatste vorm van groeten werd door de huisgenoten niet erg gewaardeerd.

Het hospiteren zelf

Tijdens een hospiteeravond zijn er altijd een aantal manieren van vragen beantwoorden en voorstellen die telkens terugkomen. Zo ook vanavond.  Het feit dat jouw vrienden je beschrijven als een alcoholist , is heel eerlijk maar zal tijdens een hospiteeravond beter verzwegen worden. Ook hadden we er vanavond eentje die het niet eens was met de vraag. Hoe stom de vragen ook wel mogen klinken, ze zijn er toch met een reden, en dat is het pijlen van iemands karakter. De dialoog ging als volgt:

Huisgenoot: Wat is je onlangs opgevallen in het nieuws?

Hospitant: Nou…. Sorry hoor, maar ik vind dit gewoon net als vragen wat je van het weer vindt; nutteloos. Ik ga deze vraag niet beantwoorden.

Deze jongen zal het aan het eind van de avond niet een belletje krijgen dat hij het is geworden. Het antwoord is zeker origineel, maar het tegenspreken van huisgenoten op de eerste avond wordt niet zo erg op prijs gesteld.

De discussie

De borrel  loopt langszamerhand op zijn einde. Nu is het aan de huisgenoten om een nieuwe bankbuddy te vinden. Ik weet niet hoe het in andere huizen is, maar hier lijkt het af en toe op een stelletje tasmaanse duivels die vechten om een karkas.

Geschreeuw, verontwaardiging, en opnieuw geschreeuw totdat er uit de twee finalisten wordt opgemaakt dat de ene wel heel gekke schoenen aan had en je dus niet weet wat voor geks deze persoon misschien op zijn kamer verstopt als hij is ingestemd. Het wordt dus de ander, gewoon om maar af te zijn van het gebekvecht.

Heb jij tips, vragen of leuke anekdotes over hospiteren? Laat het weten in de reacties.

5 Reacties op “Hospiteren: Afknappers

  1. Weinig antropologisch verantwoorde en nogal elitair geschreven blog, punt dat je wilt maken ontbreekt volledig. Iemand afrekenen op zijn of haar schoenen maar het ‘fout’ vinden als hospitanten een antwoord geven dat je niet zint? Weet je zeker dat je antropologie studeert?

    • Hey Lilly,

      Mijn doel was om een satire te schrijven over wat ik tegenkwam op de hospiteeravonden in mijn huis.Ik vind het jammer dat je hier niet doorheen hebt kunnen prikken. Het is tevens de bedoeling om toekomstige hospiteerders te laten zien dat het feit dat ze niet zijn gekozen op een hospiteeravond niet zozeer aan hun hoeft te liggen.

      Ik vind het niet zo netjes dat je mijn academische achtergrond in twijfel trekt. Om je vraag alsnog te beantwoorden: Volgens Usis sta ik nog steeds ingeschreven voor Culturele Antropologie.

      • Ik pikte helaas ook niet helemaal op dat het hier om een satirisch stuk ging. het punt dat je in je reactie beschrijft haalde ik er ook niet uit.
        Als je echt op zoek was naar nuttige tips en het beantwoorden van echte vragen zoals je beweert in de laatste regel van je stuk (of is dit ook satirisch bedoelt?) zou ik graag nieuwe hospitanten vooral willen aanraden dit stuk geheel in de wind te slaan. je manier van voorstellen, je eerlijkheid en je favoriete schoenen zijn absoluut geen dingen die je moet verstoppen of veranderen voor een hospiteeravond. in mijn huis zou het bijvoorbeeld best leuk gevonden worden als je beweert een ‘alcoholist’ te zijn. de eeuwige conclusie: blijf jezelf en je vind vanzelf een huis dat bij je past.

      • Hey Tyn,

        Goede tip om dit in de wind te slaan. Zoals ik al zei geeft dit aan hoe ridicuul hospiteeravonden kunnen zijn.
        Fijn dat in jouw huis gekke schoenen worden gewaardeerd. Ik kan je vertellen dat ik bijna niet was ingestemd in mijn huidige huis omdat ik Uggs aan had en dat wel een bepaald imago met zich meebrengt.
        Ik snap dat de laatste zin verwarrend kan zijn aangezien er ‘Heb je ook’ in staat. Ik heb de ‘ook’ weggehaald. Bedankt voor de aanwijzing.
        Het is goed om te zien dat dit stuk bepaalde emoties oproept bij mensen. Ik wil alsnog iedereen op het hart drukken dat dit een grappig stukje betreft en als aanleiding fungeerd naar tips en anekdotes over hospiteren; Hospitant evenals huisgenoot.

Geef een reactie

