Naar de snackbar voor onderzoek

Afgelopen semester volgde ik het vak ‘Visual Methods’, waarbij we een korte film hebben gemaakt om te leren hoe visuele etnografie als onderzoeksmethode gebuikt kan worden.

“Mam, wil je weer afwassen?”

De eerste paar weken was het vooral noodzakelijk om praktijkervaring met de camera, filmtechnieken en montage op te doen. Daarvoor mochten we helaas niet oefenen op onze huisdieren, maar hebben we het proces van afwassen vastgelegd. Ik heb mijn huisgenoten tot vervelens toe lopen smeken om voor mij af te wassen, maar tevergeefs, want uiteindelijk heb ik alleen mijn moeder zo gek gekregen. En dat terwijl ze nota bene een vaatwasser heeft!

afwassen_fotoJe zou denken dat afwassen een huishoudelijke taak is die maar op één manier kan worden uitgevoerd. Maar door het proces van afwassen een stuk of zes keer van begin tot eind, heel gedetailleerd vast te leggen, begin je gedagspatronen en bepaalde technieken te herkennen die in eerste instantie niet opgevallen waren. De één laat eerst zijn teiltje vollopen met water en zeepsop, terwijl de ander afwast onder de lopende kraan. Niet iedere afwasser gebruikt een afdruiprek en sommige mensen wassen en drogen eerst het ene kopje, voordat ze aan het volgende kopje beginnen. Door het filmen valt opeens op dat er tientallen verschillende technieken zijn om af te wassen.

208867_559360347431838_18749490_n

Super Lekker! Van pieper tot patatje.

Na de nodige oefening, begon het echte werk. Samen met mijn projectpartner koos ik het proces van hoe aardappels tot patat worden gemaakt, wat we van te voren uitgebreid onderzocht hebben aan de hand van research, photo en video-elicitation. Elke zaterdagochtend stonden we bij snackbar Bram Ladage op de stoep, om het proces te observeren, medewerkers te interviewen en natuurlijk te filmen.

De bovenstaande korte film is het resultaat van al die zaterdagen en laat het hele proces van begin tot eind zien. In de korte film is elke stap van hoe ze bij deze snackbar aardappels omtoveren tot frietjes. Van hakken en voorbakken tot frituren en de friet aan klanten serveren.
Tijdens het filmen van het proces loop je natuurlijk tegen een aantal problemen aan. De locatie is een kleine ruimte met veel mensen, de afzuigers maken een hels kabaal en niet alle klanten willen gefilmd worden. Daar moet je als student ter plekke slimme oplossingen voor bedenken of natuurlijk pas geleerde montagetrucjes toepassen. Creatief zijn dus!

Multimedia presentatie

De film is onderdeel van een groter, gelijknamig multimediaproject ‘Super lekker! Van pieper tot patatje’, waar begeleidende tekst, beeld, video- en audiofragmenten helpen de film in context te plaatsen. De reden voor het multimediaal presenteren van de film, is dat we mensen op een andere manier door ons materiaal konden leiden dan als we een alleen ondersteunend rapport hadden geschreven. Een verslag lees je van voor tot achter, terwijl je in een digitale omgeving je eigen route door de data kan kiezen.

ss_multimedia

De projecten van mijn medestudenten zijn trouwens ook prachtig, die zijn hier te bekijken.

Al met al was ‘Visual Methods’ een druk, maar ook heel leerzaam vak, met als groot pluspunt elke week een patatje in de naam van onderzoek!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s