Over theepotten, overkanters en Brazilianen

Hi there! Mijn naam is Ilse Spruit, ik ben 19 jaar en geboren en getogen in de oh zo pittoreske Bollenstreek. Ik ben nu bezig met mijn derde en laatste jaar van de bachelor CA/OS. Dit semester loop ik drie dagen per week stage bij Enviu in Rotterdam en daarnaast volg ik de vakken Portugees en Digitale Antropologie. In m’n vrije tijd houd ik me onder andere bezig met muziek maken, digitale marketing, reizen, en jongerenwerk in de kerk.

Theepotten en brievenbussen: stage

Over mijn stage de volgende keer meer, maar voor het geval je nieuwsgierig bent: het project waar ik bij Enviu aan werk is een start-up genaamd 4me (www.4mebeta.com), waarbij we handwerkers uit opkomende economieën in verbinding brengen met consumenten van over de hele wereld, om zo de keten zo kort mogelijk te houden. Dit doen we door middel van het bouwen van een online marktplaats en community, waarbij veel aandacht is voor de persoonlijke verhalen van de handwerkers. 4me zit nog in de betafase, maar de website staat al vol prachtige handgemaakte kussenslopen, theepotten, notebooks en brievenbussen uit Mexico, India en Marokko – ik zou zeggen, neem eens een kijkje!

Een overkanter op Texel: veldwerk

Waar stage en scriptie waarschijnlijk de hoogtepunten van mijn derde jaar worden, draaide het tweede jaar vooral om het Binnenlands Leeronderzoek (BLO). Afgelopen januari heb ik samen met Elva Lilja drie weken veldwerk gedaan op Texel, waarbij we allebei een eigen onderzoek uitvoerden. Zij richtte zich op de Texelse identiteit, terwijl ik me met de rol van ‘good governance’ in de ontwikkeling van duurzaam visserijbeleid bezighield. Het instituut CA/OS heeft een filmpje gemaakt van onze onderzoeken op Texel en het onderzoek van Siddiq, Pepijn en Niels in Amsterdam:

Van Afrika tot in Amerika…

Vorig jaar heb ik als oriëntatiemodules Milieu & Ontwikkeling en Antropologie van Sub-Sahara Afrika gevolgd, en een uitstapje gemaakt naar de rechtenfaculteit om Basics of International Humanitarian Law te volgen. In dit vak miste ik echter datgene waar antropologie in uitblinkt: aandacht voor het dagelijks leven, voor het persoonlijke. Heel interessant die colleges over drones, de War on Terror en de Chemical Weapons Convention (zeker gezien de situatie in Syrië), maar ik ben toch het meest benieuwd naar hoe mensen met dergelijke zaken omgaan in hun leven van alledag en hoe zij in bijvoorbeeld oorlogssituaties een menswaardig bestaan proberen te creëren.
Naast Sub-Sahara Afrika heeft afgelopen zomer nog een regio mijn interesse gewekt, namelijk Latijns-Amerika. Na drie weken pelgrimeren in Brazilië zag ik in wat een gigantisch contrast er bestaat tussen de vrolijke, sociale, gastvrije mensen daar en de doorgaans individualistische, gesloten Nederlanders. Om die chille houding van de Brazilianen een beetje uit te dragen hier in Nederland is iedere dag weer een leuke uitdaging! Copacabana

Een Reactie op “Over theepotten, overkanters en Brazilianen

Geef een reactie

