De eeuwige student

Met de invoering (en daarna weer afschaf) van de langstudeerboete, de basisbeurs die wordt vervangen door een sociaal leenstelsel en het intrekken van het studentenreisproduct zit jarenlang doorstuderen er voor de meeste niet meer in. Zelfs ik heb al moeite mijn huidige, tweede studie te financieren en dat terwijl ik wel gewoon vier jaar lang stufi en gratis treinreizen heb ontvangen. Gelukkig is er een mogelijkheid om – weliswaar buiten de collegebanken – toch nog kennis te blijven vergaren: namelijk MOOC’s.

Een MOOC, of terwijl een ‘Massive open online course’ biedt massapubliek universitair cursusmateriaal aan over het internet zodat je als student niet aan een locatie gebonden bent. Universiteiten als Massachusetts, Harvard en Berkeley hebben hun eigen kanalen opgericht (MITxedX en Harvardx), maar mijn favoriet is Coursera.
SS_coursera

Coursera

Bij Coursera bieden allerlei verschillende Universiteiten de meest uiteenlopende vakken aan. Zelf heb ik deze zomer mijn eerste cursus gevolgd, namelijk ‘Creativity, Innovation and Change’ van Pennsylvania State University. En ik moet zeggen, die was niet misselijk! De workload voor deze cursus was 6 tot 8 uur per week en daar ben je dan ook echt mee bezig. Je volgt videoluctures, leest literatuur die online verschaft wordt, doet een wekelijkse quiz en levert je huiswerk via webcamfilmpjes in. Aan het eind verdien je een certificaat en met de optionele ‘signature track’, waarbij er soms via de webcam gecontroleerd wordt of jij het wel altijd bent achter de computer, is je verdiende papiertje nog verifieerbaar ook en kan je nieuwe skill zo op je CV.

certificate

Cursussen van UL

Universiteit Leiden heeft zich sinds kort ook aangesloten en biedt de vakken ‘Terrorism and counterterrorism’ en ‘The law of the European Union’ aan. Ik ben erg benieuwd  of onze afdeling ook antropologische colleges aan gaat bieden, maar voorlopig zijn er genoeg andere cursussen die naadloos op onze studie aansluiten. Wat dacht je van ‘Introduction to Sociology’, ‘Globalization and You’ en ‘Online Games: Literature, New Media and Narrative’ een vak dat ik zelf volg als aanvulling op het “echte” vak ‘Digital Anthropology’.

Geef een reactie

