Studiereis Roemenië

Van 18 tot 26 mei gingen studenten CA-OS met studievereniging Itiwana op studiereis naar Roemenië. De film hierover staat nu online. De studenten hebben ook een reisverslag gemaakt.

Zaterdag 18 mei

Deze dag zijn we naar Roemenië gereisd met Wizz Air. Om 10 uur vertrokken we met Bertus Bussie naar Eindhoven Airport. Na een lange reis kwamen rond acht uur bij het Holiday hostel aan. Deze dag verliep helemaal volgens planning.

Zondag 19 mei

Vandaag hebben de antropologie afdeling van de universiteit van Boekarest bezocht waar Prof. Mihailescu, ons heeft verteld over de ontwikkeling na het communisme, de antropologie en sociologie in Roemenië en hoe het is om antropoloog te zijn in Roemenië. Hij gaf daarbij duidelijk aan dat er nu een spanning bestaat tussen wat men als public and private space ziet. Zo zijn er die de buitenkant van hun flat roze verven omdat dit volgens hen privé eigendom is, terwijl andere dit publiek eigendom vinden.   Vlad Ursulean kon helaas niet meer langskomen. Hij is een Roemeense journalist die onlangs bekend werd op Facebook doordat hij rapporteerde over protesten en rellen in Boekarest begin 2012. Hij heeft zelf ook antropologie gestudeerd en zou aanhaken op het verhaal van verhaal van Professor Mihailescu. In plaats daarvan hebben we in de middag onder begeleiding van Milhailescu een bezoek gebracht aan het plattelandsmuseum. In dit museum lag een grote verzameling van objecten die door boeren in Roemenië gebruikt en gemaakt waren. Vervolgens hebben we een stadstour door Boekarest gekregen, waarbij Mihailescu ons tijdens deze tocht van alles heeft verteld over Boekarest. We zijn van het nieuwe centrum, langs het paleis van Ceausescu, naar het oude centrum gelopen. In de avond hebben we een operavoorstelling van ‘Hänsel si Gretel’ in de Nationale Opera van Boekarest bijgewoond. Voor de meeste van ons een mooie nieuwe ervaring.

Maandag 20 mei

In de ochtend hebben we een bezoek gebracht aan het Romana Butiq. Deze NGO bestaat nog maar net en zet zich in om Roma minderheden een stem in de maatschappij te geven. Dit doen zij door middel van antidiscriminatie campagnes en het ontwikkelen van culturele en educatieve activiteiten. Sibriun en Andrei hebben ons een lezing gegeven over het verrichte werk en de lopende projecten van deze NGO. De lunch met een aantal Roemeense antropologiestudenten van de Universiteit van Boekarest die voor deze middag gepland stond, is helaas niet doorgegaan, zij moesten deelnemen aan een debat over de grondwet van Roemenië.

Dinsdag 21 mei

Deze ochtend zijn we naar UNICEF Romania gegaan om te leren over de situatie en initiatieven op het gebied van educatie en bescherming van kinderen in Roemenië. Vervolgens hadden wij in de middag een afspraak met Ana Ivasiuc, een Roemeens oud-Itiwana lid. Op dit moment doet zij onderzoek naar de Roma in Roemenië en heeft ze ons geleerd over de cultuurverschillen tussen Nederlanders en Roemenen. Na dit bezoek hebben we de studenten in groepen een klein antropologisch onderzoek laten doen. Elke groep kreeg een thema die hen iets zou leren over de Roemeense cultuur. Enkele thema’s waren: kleding, arbeid, straatkinderen, eten, gewoontes, jongeren en Nederlandse identiteit. De uitkomsten van de onderzoekjes hebben zij aan de rest van de groep gepresenteerd.

Woensdag 22 mei

‘S ochtends hebben we Boekarest verlaten om met een touringbus naar de Tarnave Mare te rijden. Om 17 uur kwamen we aan in het dorpje Saschiz hebben we als eerste een bezoek gebracht aan de kerk van het dorp. Emanuel, werkzaam bij de Local Action Group, heeft ons deze middag begeleid. Na een bezoek aan de kerk, zijn we onder zijn leiding naar de organisatie Fundatia Adept geweest. Hij heeft ons verteld over de acties van de organisatie, waarbij de duurzame ontwikkeling van de regio centraal stond. De NGO heeft als een van zijn doelen om de boeren in de omgeving meer kansen te geven op de arbeidsmarkt. Dit proberen zij te verwezenlijken door hen de mogelijkheid te bieden faciliteiten bij hen te huren om hun producten volgens de officiële richtlijnen te bereiden, zoals jam. Ze zijn op dit moment ook bezig met een mountainbike parcours tussen verschillende dorpjes in de regio in de hoop dat dit inkomsten vanuit het toerisme zal opleveren. Vervolgens hebben we een heuvel beklommen om de daarop gelegen citadel te bekijken. Door een uitlopend programma werd het avond eten moeilijk maar gelukkig heeft onze gids geregeld dat we in een hotel van een vriend van hem konden eten. Aan het einde van de dag zijn we met de bus naar Sibiu gereisd en heeft de groep zich opgesplitst over twee hostels.

Donderdag 23 mei

Deze ochtend zijn we vertrokken naar Medias. Hier hadden wij een grote bus gereserveerd waar we vervolgens niet met z’n allen in konden. De ene helft van de groep is eerder vertrokken naar Biertan, de andere helft heeft twee uur moeten wachten op een andere bus. Deze extra bus kostte €200,- bovenop de kosten die we al betaald hadden. De treinkaartjes voor in de avond waren echter €5,- p.p. goedkoper (5*40= €200) dan begroot, waardoor alles binnen het budget bleef.

In Medias zijn wij opgehaald met een grote bus waar we wel met z’n allen in pasten, in plaats van de geplande minibusjes, om naar Biertan te vertrekken. Deze grotere bus heeft ons niks extra gekost. Biertan is een klein dorp dat tussen de heuvels ligt. Van hieruit hebben wij een wandeling van circa 8 km. gemaakt om vervolgens in een dorpje Roemeense groentesoep te eten. De maaltijd was bereid door twee vrouwen uit het dorp.

Donate Dam, onze Nederlandse gids van deze dag, heeft ons verteld over het landgebruik, de geschiedenis van plekken waar we langskwamen en over de schaapsherders die er leven. We zijn langs een van de herders gegaan om te kijken hoe hij leeft en hebben daar van zijn zelfgemaakte kaas geproefd. Daarnaast heeft Donate ons veel verteld over de weerkerken. Deze kerken hadden naast een religieuze instelling ook een functie van bescherming.  Er werd ook kort aandacht besteed aan de enorme trek van jongeren uit de rurale gebieden naar de stad die de laatste jaren heeft plaats gevonden. De trek is te verklaren omdat men voortdurend opzoek is naar betere studie- en werkmogelijkheden.  Na de hike zijn we met de bus weer afgezet in Medias waar wij de trein hebben genomen naar Cluj-Napoca, de grootste studentenstad van Roemenië. Vanaf het treinstation hebben we taxi’s genomen naar het Retro Youth Hostel, waar iedereen snel een kamer zocht en ging slapen.

Vrijdag 24 mei

In de ochtend hebben we een spel gespeeld. De reiscommissie had van te voren groepjes gemaakt, zodat de jaren goed gemixt waren en men zo ook eens andere studiegenoten beter zou leren kennen. Door de stad heen hebben wij het logo van onze studievereniging opgeplakt en door middel van cryptische beschrijvingen moesten ze deze hoofdjes zien te vinden om vervolgens de tekens die op deze hoofdjes stonden te noteren. Nadat zij twee uur de tijd hebben gehad om deze te vinden,  kregen zij de flashback vragen om te kijken of ze tijdens de reis wel hadden opgelet (zie bijlage?) Met beiden onderdelen van het spel waren punten te verdienen en vervolgens kon een groepje uitgeroepen worden tot winnaar.    Vervolgens zijn wij met de bus vertrokken naar het (Hongaarse) dorpje Szek/Sic. Het dorp Sic bestaat voor 96% uit Hongaren waarvan een deel nog in een traditioneel kostuum leeft.   In dit dorpje hadden wij wederom een Nederlands contactpersoon. Deze man heeft een eigen danshuis en heeft een Foundation om de Hongaarse danscultuur in leven te houden. We hebben een mooie avond gehad met verschillende activiteiten zoals een bezoek aan een fototentoonstelling, museum, een mooi dansoptreden van de lokale dansgroep van Szek en een les in traditionele dans. Michel heeft eerst zijn eigen levensverhaal verteld over hoe hij daar terecht is gekomen. Opvallend is dat hij een buitenstaander is die zich inzet voor het Hongaarse culturele erfgoed in Roemenië. Hij probeert jongeren met zijn organisatie bewust te maken van hun eigen cultureel erfgoed en het belang hiervan. Dit is interessant, omdat hij het traditioneel dansen als zijn eigen erfgoed lijkt te ervaren, terwijl hij Nederlands is. Na de theorie en de danslessen hebben wij de rest van de avond met de bevolking van Sic gedanst. Alles verliep zonder onvoorziene kosten en binnen het budget.

Zaterdag 25 mei

Deze laatste dag voor vertrek hebben wij de studenten de vrijheid gegeven om zelf iets te ondernemen. Wij hebben hen de volgende opties aangeboden: Bezoek aan het Ethnographic Museum of Transylvania . Dit museum biedt een bijzondere etnografische collectie aan over de Roemeense cultuur en tradities.  Een bezoek aan de Turda Gorge . Deze kloof ligt op een aantal kilometers afstand van Cluj Napoca en biedt een bijzondere tocht door het Roemeense landschap.  Het bezoeken van de Botanical Gardens. Deze tuin is verspreid over een gebied van ruim 14 hectare en wordt als de grootste botanische tuin van Oost-Europa beschouwd. De kloof bleek die dag echter niet goed te bereiken omdat er geen bussen reden. Een aantal mensen hebben de botanische tuin bezocht, anderen zijn naar een zoutmijn gegaan, mensen zijn de heuvels in gefietst of hebben in een park gezeten om te genieten van het mooie weer.  Op deze laatste avond hebben we de reis feestelijk afgesloten door als reiscommissie te trakteren op een gezamenlijk diner. Vervolgens zijn de mensen die er zin in hadden, nog een feestje gaan vieren in een van de clubs van Cluj-Napoca.

Zondag 26 mei

Deze ochtend zijn we met de lijnbus vertrokken naar het vliegveld. Alles liep volgens plan en we waren ruim op tijd op het vliegveld. Om 12:25 uur zijn wij weggevlogen en om 13:50 uur lokale tijd waren wij weer in Eindhoven. Hier stond de bus op ons te wachten en heeft ons naar Leiden teruggebracht waar iedereen zijn eigen weg vervolgden naar huis om verenigt te worden met familie of geliefden.