Antropologen vs. journalisten

Antropologen verwijten journalisten wel eens te kort door de bocht te zijn in hun berichtgeving. Daardoor zouden reporters feiten of gebeurtenissen uit de context rukken en is het beeld dat de lezer voorgeschoteld krijgt niet compleet. Andersom vinden journalisten op hun beurt weer dat antropologen te langdradig zijn en teveel bijzaken in een stuk aanhalen. Een artikel moet volgens journalisten immers duidelijk worden afgebakend en schrijven is nou eenmaal schrappen!
schrijven-is-schrappen

Deze verwijten over en weer zijn inmiddels zo’n kwestie geworden, dat er bij het vak Media Worlds zelfs een heel college aan besteed wordt. Want het kan lastig zijn om als antropoloog een rol in de hedendaagse media te vervullen, wanneer journalisten zoveel kritiek hebben op jou aanpak.

Etnografie in Journalism Studies

Na dit college van vorig jaar, moest ik stiekem een beetje lachen bij het college ‘Methoden en theorieën van Journalism Studies’ uit mijn minor dit jaar. Het blijkt namelijk dat Journalism Studies, de wetenschapsdiscipline die journalistiek bestudeert, nogal wat etnografisch onderzoek – een antropologische onderzoeksmethode pur sang – kan gebruiken. Aan kwantitatieve enquêtes en inhoudsanalyses heeft dit jonge onderzoeksveld geen gebrek, maar kwalitatief observeren is een vak apart, weten wij natuurlijk als geen ander. Juist op een moment dat journalistiek zoveel ontwikkelingen en veranderingen doormaakt, kunnen journalisten dus wel wat kennis van de economische, technologische, culturele, historische of organisatorische context van hun veld gebruiken. En daarbij zouden antropologen prima kunnen helpen.

Maar je zal mij nooit horen beweren dat wij ook niet iets kunnen leren van journalisten. Na tientallen artikelen die ik voor mijn studie heb moeten door ploeteren, kan ik beamen dat sommige antropologen inderdaad wat vlotter hadden kunnen schrijven. Dus ik stel voor dat we in plaats van elkaar te bekritiseren, we wat van elkaar leren. Jullie aan de etnografie, dan gaan wij schrappen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s